De hier voorliggende 12 beschouwingen
over het Nieuwe Testament werden vervolgens, voorafgegaan door een
inleiding op leven en werk van Valentin Tomberg, weer in het kader van "Het
Nieuwe Christendom ter herkerstening der Lage Landen" zondagsmiddags van 1 februari tot 21 juni, 2015 in de bibliotheek van het Willehalm Instituut
op de Kerkstraat in Amsterdam voor een select gezelschap voorgelezen en
besproken, en ook op internet geplaatst. In die periode vond tevens in
het Instituut de mini-tentoonstelling "Michael-Sophia in nomine Christi - Willehalm Ridderorde van het Woord (i.o.)" plaats.
Onder de titel "Gods Rijk op Aarde realiseren - de antroposofische beweging als het Nieuwe Christendom" werden deze 12 hoofdstukken van 7 januari tot 2 juni 2019 weer op zondagen nogmaals ten gehore gebracht; de eerste 10 in de grote zaal van het Ita Wegmanhuis te Amsterdam en de laatste twee in de bibliotheek van het Willehalm Instituut.
De laatste drie beschouwingen over de Apocalyps van Johannes van Valentin Tomberg van zijn Bijbeldrieluik zijn op een aparte leesblog te bestuderen.
Ter vakkundige
beoordeling en morele bescherming van deze 12 beschouwingen over het Nieuwe
Testament gelden dezelfde voorwaarden als die over het Oude Testament en de
Apocalyps. Deze voorwaarden, d.w.z. een basiskennis van de antroposofie, zijn
verwoord in de zog. Aantekening van de Vrije Hogeschool voor Geesteswetenschappen,
die aan het begin van de Beschouwingen over
het Oude Testament te lezen zijn en waar hier dus nadrukkelijk ook naar
verwezen wordt.
Deze aantekening had volgens
Rudolf Steiner vooraan in al de manuscripten van zijn esoterische en vakkundige
voordrachten en cycli door deze door hem tijdens de zgn. Kersconferentie 1923
tezamen met de Antroposofische Vereniging opgerichte Hogeschool, het
Goetheanum, in Dornach, Zwitserland gepubliceerd moeten worden. Dit is iets wat
door een tragische samenloop van omstandigheden nooit lang is volgehouden,
waardoor dus iedereen zonder de nodige antroposofische voorkennis niets in de
weg werd gelegd om zonder meer deze geesteswetenschappelijke teksten als
onwetenschappelijk te veroordelen en af te wijzen (wat inderdaad al te vaak is
voorgekomen en nog steeds het geval is, hetwelk door het niet ter kennis nemen c.q. dood zwijgen door de vaderlandse pers en media van dit initiatief om het nieuwe christendom bekend te maken nog eens overduidelijk werd.)
Dat het levenswerk van Valentin Tomberg echter van vele, zelfs een meerderheid van vooraanstaande antroposofen, waarvan aangenomen kan worden dat zij wel over die nodige voorkennis beschikken, deels faliekant afgewezen wordt, ja dat hij de antroposofie noch het katholicisme, waaraan Tomberg zich als christelijke hermetist vanaf 1944 op (innerlijk) verzoek van Rudolf Steiner heeft toegewijd om het te verdiepen, een goede dienst heeft bewezen, zoals wijlen Sergej Prokofieff, ooit ook bestuurslid van de Algemene Antroposofische vereniging in Zwitserland, nota bene heeft beweerd, is weer een ander verhaal. Hierop zal later bij de komende publicatie van deze beschouwingen in boekvorm op worden ingegaan. Voor nu wordt de welwillende antroposofisch geschoolde lezer vriendelijk uitgenodigd om aan de hand van deze eerste complete Nederlandse online vertaling van Valentin Tomberg, plus mijn online vertalingen van zijn drieledige beschouwing over De Grondsteenmeditatie van Rudolf Steiner en zijn essays “Kennis als Mysterium – Het verchristelijken van de menselijke kennis” "Het mysterie van Golgotha", “Christus als rechter – De mens als religie van de Goden” en “De mensheid op de weg naar Damascus” uit het boek Aufbruch zur VI. Kulturepoche (Opmaat naar de 6de cultuurperiode) van Valentin Tomberg (niet vertaald) en verder zijn boeken Innerlijke ontwikkeling en de Christelijke Rozenkruisers-weg en De vier offers van Christus en Zijn wederkomst in de etherische wereld zijn eigen oordeel over de intrinsieke waarde van deze werken te vellen en dat vooral niet aan de zog. autoriteiten over te laten.
Van de geïnteresseerde niet-antroposofisch geschoolde lezer kan weliswaar niet een kundig oordeel verwacht worden, maar niets staat hem of haar in de weg om met gezond verstand en zonder vooroordelen dit werk als zodanig te begrijpen. Wellicht zou dat zelfs een aanleiding kunnen zijn om zich in de basiswerken van Rudolf Steiner, zoals De wetenschap van de geheimen der ziel, Theosofie, Hoe verkrijgt men bewustzijn op hogere gebieden en De filosofie van de vrijheid en diens eigen talrijke Bijbelvoordrachten te verdiepen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten